Followers

Thursday, April 7, 2011

1 Malaysia Ponggal Festival 2011


assalamualaikum dan selamat malam semua..

berkaitan tajuk diatas, UUM akan mengadakan "1 Malaysia Ponggal Festival 2011" pada esok hari.pada mulanya, semua pelajar dijemput utk meraikannya sbb ia akan masuk the boof of records.tp atas kesedaran individu tertentu ttg ponggal ni, ada yg mula merujuk kepada yg pakar sama ada Pesta Ponggal ini Boleh atau Tidak diraikan oleh muslim...
ok, meh baca ni..

Maksud Pesta Ponggal
satu perayaan keagamaan masyarakat Hindu.Perkataan "Ponggal" adalah bermaksud "masa menuai" dan ia menandakan masa utk mereka menuai hasil tanaman mereka di masa lalu.

Serba sedikit berkaitan pesta ponggal

Pada hari pertama, ia dikenali sebagai hari 'Bhogi' iaitu hari utk menyembah dewa hujan. pada hari ini penganut Hindu akan mengamalkan mandi minyak bijan sebagai permohonan utk kehidupan baru yg lebih baik

hari kedua semasa ponggal ialah hari 'Surya'.ia adalah khas utk dewa matahari.upacara yg dilakukan pada hari ini ialah memasak beras bersama susu lembu utk dipersembahkan kepada dewa matahari.

pada hari ketiga adalah hari yg dikhaskan utk haiwan lembu. ia dipanggil hari 'Mattu'. Masyarakat Hindu percaya bahawa lembu ialah binatang yg suci yg banyak berjasa kpd manusia.

Hari terakhir Ponggal pula adalah hari di mana kawan2 berjauhan datang utk melawat. ia membawa muhibbah dan persaudaraan kepada mereka yg lama terpisah

Bolehkah kita (muslim) raikan "pesta ponggal"

firman Allah Taala yg bermaksud:
Dan mereka(yg diredhai Allah Taala itu ialah org2) yg tidak memberikan persaksian palsu dan apabila mereka bertembung dgn (org-org) yg mengerjakan perbuatan2 yg sia2 maka mereka melaluinya dgn cara menjaga kehormatan dirinya (surah al Furqan:ayat72)

Kesimpulannya, berdasarkan dalil2 diatas maka "terang lagi bersuluh" bahawa meraikan perayaan keagamaan lain adalah HARAM kerana "Niat tidak akan menghalalkan cara".
so, xyah la kita nk p join benda2 macam ni.byk lagi aktiviti lain yg leh join..=)



No comments:

Post a Comment